ניהול בתנאי אי ודאות- איך עושים את זה?

הבעיה היא לא נגיף הקורונה.

גם לא הבידוד.

ואפילו לא האיסור על התקהלות.

הבעיה היא אי הודאות. ההתמודדות עם הנגיף מביאה לשיא את הצורך להתנהל באי ודאות. העובדה ששום דבר לא ידוע בצורה סופית, שההוראות משתנות מרגע לרגע ולצד זה- צריך להמשיך לתפקד, ולנהל. אי הודאות היא הבעיה האמיתית. היא מטלטלת, מבלבלת, מתסכלת, מעוררת פחדים וחרדות ונראה כאילו אי אפשר לעשות כלום אלא לחכות עד שאי הודאות תהפוך לודאות. לעיתים קשה לנו אפילו לפעול, לתפקד או לחשוב קדימה במצבים כאלה.

"אירוע מתגלגל", אמר ראש הממשלה. אז נתגלגל גם אנחנו? ממש לא!

כדמויות סמכות- הורים לילדים ומנהלים לעובדים- יש לנו אחריות (וגם סמכות וזכות…) לנהל את המצב, להוביל גם בתנאי אי ודאות, להפגין מנהיגות.

הנה כמה שיטות מעשיות לניהול בתנאי אי ודאות:

  • ליזום תקשורת- להכיר את מה שידוע, את מה שודאי, 'לארוז' את המידע כך שאפשר לדבר עליו, להציג אותו. היאחזות במה שידוע מעניקה ביטחון ובעיקר- מאפשרת לנו לצאת מתקיעות ולפעול.
  • להפגין אמפתיה- דאגה כנה לעובד/ת שלי כאדם! התעניינות בו, בבריאותו, בבני משפחתו. בדרך כלל אנחנו לא מאריכים בשיחה עם העובדים שלנו על נושאים אלו. בתקופה זו, חשוב לשאול ולהקשיב עד הסוף. כולנו חווים מצבים שלא הכרנו ושיחה פתוחה עליהם מקלה ומשחררת.
  • בהירות בדרישות- מהם עקרונות העבודה שעליהם החלטנו בארגון, מה נדרש מכל עובד/ת, מה אני כמנהל/ת מחייב את העובדים שלי. שימו לב, האם עובד בבידוד נדרש לעבוד? מהם הכללים של עבודה מהבית ? (שעות, שיחות טלפון, מה לגבי ילדים שנמצאים בבית). ואם זה לא ידוע? שבו וקבלו החלטות. גם אם הן יהיו תקפות ליומיים הקרובים, הן יתנו בהירות ויאפשרו מסגרת לעבודה.
  • יצירת שגרה- הגדירו שגרות עבודה ושגרות ניהול קבועות גם בתקופה זו: זמנים קבועים לדיווח, או שיחות טלפוניות (במקום העבודה או מהבית). התדירות המוצעת היא אחת ליום או יומיים. למה זה טוב?
    • שגרת עבודה מקדמת תקשורת בינאישית, הזדמנות לשאול מה נשמע, "לאוורר" רגשות ומחשבות, לקטר, לצחוק, לעודד ולהתעודד.
    • שגרת עבודה מהווה מסגרת מחייבת ש'מנערת' את העובדים מענייני הבית ומהטרדות ודורשת נוכחות והתייצבות.
    • שגרת עבודה מקדמת עשייה- העובדים צריכים להציג התקדמות וביצועים. ככל שאנחנו יותר פרודוקטיביים, יצרנים ועסוקים בעשייה, תהיה לנו תחושה של מסוגלות וערך, תזכורת לכל מה "שיש". תחושות אלו מחזקות אותנו ומעניקות לכולנו תקווה ביכולתנו להתמודד עם המציאות המשתנה ועם חוסר הודאות.  

"אמונה היא לעשות את הצעד הראשון, גם כשאינך רואה את כל התמונה." מרטין לותר קינג

ואם אתם רוצים עוד כמה כלים, בעמוד הבא ריכזתי כמה מאמרים מעשיים על ניהול בתנאי אי ודאות – בהצלחה