מה השאלה? עכשיו זה הזמן לשאול!

בתקופה המטלטלת בה אנו חיים אנחנו מחפשים ודאות, בהירות, כיוון ודרך. במציאות מתמשכת של VUCA ושל BANI (הסבר קצר ובהיר תמצאו במאמר של חברת דואלוג) היינו רוצים יציבות, ודאות, החלטיות, ביטחון ותשובות. תשובות ברורות ומקיפות, שיהיו נכונות לטווח ארוך. אבל המציאות כל כך מורכבת ומשתנה כל העת שזו משאלת-שווא.

"החיים שואלים את האדם שאלות מכריעות והתשובות שעונה האדם יוצרות את משמעות חייו." ויקטור פרנקל

השתתפות בקורס מרתק (פרטים בהמשך) גרמה לי לחזור דווקא לעוצמתן של שאלות: להרהורים, לחוסר ודאות ולחוויית החיפוש. למה שאלות? למה דווקא עכשיו? אספתי כמה תשובות (ושאלות) אפשריות.

נתחיל בהתחלה. לא תמיד כיף לשאול שאלות. הסקרנות הטבעית שלנו כילדים מתחלפת בבגרות בתחושות אחרות. לעיתים, תחושה של הקטנת ערך: אם אני שואלת משמע שאני לא יודעת. אולי אני צריכה לדעת את התשובה? ומה יחשבו עליי אחרים? מכיוון אחר, אולי יחשבו שאני ביקורתית ובוחנת? פעמים רבות אנחנו מפנים את השאלה לרשתות החברתיות במקום לשאול את הסביבה וחבל שכך. שאילת שאלות היא כלי אנושי זמין ונוח שיכול לפתח אותנו ברמה האישית וגם לחזק קשרים בינאישיים, חבל שנפספס.

שאלות עוזרות לנו להבין את העולם. חשיבה פתוחה וביקורתית מחדדת את החשיבה שלנו, מובילה אותנו לקרוא, לשמוע ולחקור את הידע והמידע שמגיעים לפתחנו ולבחון אותם לעומק. שאלות מסייעות לנו לבחון את העולם סביבנו בביקורתיות ולא לקבל דברים כמובן מאליו. שאלות טובות הן בדיוק מה שיסייע לנו גם במציאות של בינה מלאכותית: שאלות מדוייקות יותר, בקשה לפירוט או למקורות מידע תוביל את הבינה המלאכותית לתשובות מתאימות יותר עבורנו.

שאלות לעצמי: כיצד אוכל לאשש את מה שקראתי בכתבה/מאמר? איזו שאלה התעוררה בי כשראיתי את הסרטון? או, מה עוד אוכל לשאול את ChatGPT כדי לקבל תשובה מדויקת יותר עבורי?

"אדם חכם יכול ללמוד משאלה טיפשית יותר מאשר טיפש יכול ללמוד מתשובה חכמה." ברוס לי

שאלות פותחות אפשרויות. ככל שאשאל יותר אלמד יותר על א.נשים ועל האפשרויות שלי בתחומי תעסוקה, פנאי, בריאות ועוד: מה הם עושים? כיצד הם פועלים במצבים שונים? על מה הם ממליצים ועל מה פחות? ככל שיהיה לי יותר מידע אוכל לעשות בחירות טובות יותר, או לבחור להתנסות בחוויות חדשות.

במסגרת קורס Let’s U it קורס חוויתי מרוכז בתיאוריית U, התנסיתי במגוון שיטות היוועצות ייחודיות של שאילת שאלות (ששאלו אותי או שאני שאלתי את עצמי), אשר עזרו לי להרחיב את זווית הראייה האישית ביחס לסוגיה שהעסיקה אותי. ההרחבה הזו אמנם עוררה בעיקר עוד שאלות אבל העניקה לי אפשרות לשהות בסוגייה ולהעמיק בה וגם – כמה מפתיע – להישאר עם תחושת מסוגלות לתת לה מענה!

שאלות בונות קשר. כולנו אוהבים לדבר על עצמנו, שמחים לענות תשובה מלאה כששואלים אותנו איך אנחנו מרגישים או מה עשינו עם המשפחה בסוף השבוע. שאלות פתוחות, שנשאלות מתוך סקרנות אותנטית, או שאלות שמעוררות למחשבה יובילו לחיזוק קשרים בינאישיים (כמובן לצד הקשבה אמפתית לתשובות, שזה ממש קשה! אבל זה כבר למאמר אחר).

שאלות לעצמי: איזו שאלה אני אוהב/ת ששואלים אותי? איזו שאלה מעוררת אותי למחשבה או לתשובה מעניינת? וגם – איזו שאלה מרגישה כמו 'תשאול' או חקירה ודווקא סוגרת אותי? 

"צריך לשפוט אדם לפי השאלות שלו, ולא לפי תשובותיו." וולטר

שאלות מהוות גשר. במצבים של חוסר הבנה או קונפליקט, שאלות הן כלי מצוין. במקום להמשיך להשמיע את הדעה שלי, אני מבקשת להבין טוב יותר את הצד השני, או שואלת את הצד השני איזה שאלות יש להם אליי. ההזמנה הזו לדיאלוג באמצעות שאלה מהווה גשר בין שני הצדדים שיכול לקדם את השיחה.

"Stephen Covey "Seek first to understand, then to be understood.

שאלות מניעות אותנו לפעולה. המוח שלנו לא אוהב דברים לא פתורים. כשמשהו לא פתור או לא ברור, המוח שלנו שואף לחקור את הנושא ומניע אותנו לפעולה עד לקבלת תשובה. מודלים רבים בתחום הטיפול הפסיכולוגי, ייעוץ אישי או אימון מתמקדים בשאילת שאלות. רוב השאלות מופנות לאדם עצמו במטרה לסייע לו/ה לראות את המציאות מזוויות שונות משלו/ה ולבחון את עמדתו מחדש, לדוגמה: ארבע השאלות של ביירון קייטי.

במסגרת מפגש למידה של איפ"א, שעסק במעגל המנהיגות, נשאלתי בקבוצה קטנה שאלה שחשבתי עליה אחר כך עוד זמן רב: "איפה תהיי כשתהיי בייעוד שלך?" – מה התשובה שלכם?

לסיכום, אמליץ לכם מה שאני מנסה לעשות בעצמי: במציאות משתנה ומטלטלת אני מנסה להשתמש יותר ויותר בשאלות – לעצמי ולאחרים – במקום לחפש תשובות. בהצלחה!

"מה שחשוב זה לא להפסיק לשאול." אלברט איינשטיין

מקורות וקרדיטים:

חומר מקצועי ועצות טובות מחברתי ועמיתתי השואלת המוכשרת נורית כהן תל אביבי

מאמר מצוין של דר יובל דרור Sense making in Chaos: שימוש בשאלות בזמן משבר

The Power of Questions | Steve Aquirre | TEDxBergencommunityCollege

One comment

  1. לילך דורה

    ווהאוו איזה מאמר מקסים פותח את הראש ואין ספק שיש קשר עמוק בין שאלות ליחסים. אהבתי תודה רבה!

התגובות סגורות.